Solheimstulen turisthytte

En ypperlig base for dagsturer på Hardangervidda eller utgangssted for lengre turer.

Publisert: 04. oktober 2023
DNTs tilbud

Solheimstulen holder vinteråpent 01. mars - 07. april.

Velkommen til Solheimstulen turisthytte!

Vinterrutene fra Solheimstulen er kvistet i perioden 08. mars til 07. april.
Utenfor sesongåpning er det mulig å leie Solheimstulen til selskapslokale, e.l. med betjening. Ta kontakt med hytta direkte for mer informasjon.

BELIGGENHET: Solheimstulen turisthytte ligger innerst i Jønndalen i Uvdal i Numedal. I dalen beiter sau og kyr, og hytta er omgitt av en stor, inngjerdet grassvoll godt egnet for telting. Det er helårs bilvei helt frem. Terrenget rundt hytta er grønt og duvende, og her finner du barnevennlige topper og flotte fjellvann med kritthvite strender. Nær beliggenhet til Hardangervidda nasjonalpark, og et godt utgangspunkt for lengre turer på vidda. På hytta er det ellers åpen kiosk/kafè når hytta er betjent. Her kan du få servert varm lunsj eller bakervarer med tilhørende drikke. Alle rettigheter.

UTSTYR: Hytta har 60 sengeplasser i 2- og 4-mannsrom. Egne rom for gjester med hund. Toalett og dusjer plassert i gangen utenfor rommene. Dusj- og toalettfasiliteter holder høy standard.

BESTILLING:  Vi oppfordrer til å reservere plass på forhånd ved å bestille via våre nettsider eller ta kontakt med hytta direkte. Ved forhåndsbestilling på våre nettsider gjelder kun fullpensjon, som inkluderer overnatting, treretters-middag, frokost og lunsj. Fyller man ikke opp alle sengene i et rom i sin bestilling, kan man risikere å få flere personer inn i ledige senger. Dette gjelder kun de gangene hytta er helt full. DNT Drammen og Omegn har innført gratis overnatting og reduserte matpriser for barn på tur til Solheimstulen, Mårbu og Rauhelleren. Dette gjelder for DNT-medlemmer, husk å ta med gyldig medlemskort.

AKTIVITETER: Hytta er et ypperlig utgangspunkt for fotturer, skiturer, fiske- og sykkelturer i nærområdet og videre innover på Hardangervidda. Det er oppkjørte dagsturløyper i området vinterstid. (https://www.skisporet.no/map/60.3466568/8.7444305/11)

Uvdal skisenter/alpinbakke ligger ytterst i Jønndalen ca 15 km fra Solheimstulen. Hytta er også det perfekte utgangspunkt for å gå Trekanten på Hardangervidda øst. Fra Solheimstulen finner du merkede sommerstier og vinterløyper til Mårbu, Rauhelleren, Åan og Imingfjell. Flere turforslag finner du nederst på denne siden. Fiskekort kan kjøpes på Solheimstulen for utvalgte vann i området rundt hytta og innover på Hardangervidda øst.

BESTILL DITT OPPHOLD HER

ÅPNINGSTIDER og ADKOMST

En magisk vinterkveld på Solheimstulen.

E-post: solheimstulen@dnt.no

Bestyrer: Cathrine Fausk Christensen

Følg oss gjerne på

Pris for opphold hos oss

Opphold med hund

Hunder er velkomne hos oss!
Men gi oss beskjed i forkant om din pelsvenn skal med.

Vi har seks 4-sengsrom* tilgjengelige, for deg som reiser med hund.
Hunden skal ligge i bur inne på rommet.
Hunder som liker å ha det litt kjøligere, kan få mulighet til å sove ute i vår hundegård om det er ledig plass.

* du kan risikere å måtte dele rom med andre.

Fiskekort

Fiskekort kan kjøpes på Solheimstulen for utvalgte vann i området rundt hytta og innover på Hardangervidda øst, bl.a.:

• Skarvsvannet og Bakketjønn (100,-/døgn)
  • Langvannet og Kruketjønn (100,-/døgn)
  • Solheimstultjønnet, Beltetjønnet, m.m. (100,-/døgn).

Betaling med Vipps.
Ta kontakt med vår resepsjon for mer informasjon.

For andre fiskekort på Hardangervidda Øst, se www.inatur.no

Her finner du mye informasjon og fine turtips for Hardangervidda
Merking av vinterruter i fjellet
Villrein og tamrein
villrein på snø i fjellet

Villrein og tamrein

DNT har hytter og ruter i mange villrein- og tamreinområder. Derfor jobber vi for å bidra til en bærekraftig villreinforvaltning og tilrettelegge for et friluftsliv som tar hensyn til villrein og tamrein.

Les videre
Del artikkel:
Del på e-post

Bli frivillig hos oss
Topp 7 i Bymarka utenfor Trondheim.
Bli frivillig hos oss
Bli medlem
Nydelige Trollfjordhytta ligger på grensen mellom Vesterålen og Lofoten. Turen opp til hytta går fra Austpollen innerst i Trollfjorden.
Bli medlem
Bestill ditt opphold her!
Sjekk føret på Dagalifjell her